جشن میدسومار
 
یک شنبه 29 بهمن 1391برچسب:, :: 21:7 ::  نويسنده : گلنوش

 

نام های مختلف میدسومار

 جشن نیمه تابستان در  در کشورها و زبانهای مختلف نامهای متفاوتی دارد در انگلیسی به Midsummer ، در سوئدی Midsommar ودر سایر زبانها به نام قدیسان نامگذاری شده است. مثلا شب میدسومر  در دانمارکی Sankt Hans Aften ، در فنلاندی  Juhannus و در نروژی Sankhansaften ، نامیده می­شود.

تاریخچه مید سومار

در زمان های پیشتر، در روز میدسومار این سنت وجود داشته که گنبدهای کوچکی پیچیده در ورق های سبز بنا شود. بنا بر عقیده عده­ای از محققان این  سنت ، نشان از سابقه خاورمیانه­ای این جشن دارد که از خاورمیانه به اسکاندیناوی رسیده­است.  ولی درباره سوئد، شواهد بسیاری هست که نشان می­دهد مید سومار در سوئد پیش از مسیحیت، روزی در تقویم اعیاد غیر توحیدی بوده که  در ایام باروری به عنوان روز قربانی کردن و قربانی دادن جشن گرفته شده است. بعدها کلیسا  کوشید این روز را به پیوند زدن به روز قدیسSt. John تحت هویت مسیحایی در آورد ولی هنوز بسیاری از سنت­های دوران بت­پرستی در این مراسم دیده می­شود.

در صبح روز میدسومار سوئدی­ها خانه­ها، ماشین­ها، کلیساها، جایگاه­های رقص و... را با برگهای درختان و گلهای جنگلی­تزیین می­کنند. بسیاری از کودکان، زنان و مردان تاج هایی از گل یا برگ درخت  درست کرده ( می کنند) و بر سر می­گذارند. صبح مید سومار majstång   یا ستون مید سومار نیز تزیین  می­شود تا در بعد از ظهر در میدانی برپا شود.

Majstång یا ستون/عمود میدسومار

Majstång یک تنه بلند درخت بلند است که برای روز مید سومار به شیوه خاصی با برگ درختان تزیین می شود. اگر majstång را یک ستون بلند درنظر بگیریم، در انتهای آن یک مثلث دیده می­شود که دو حلقه از اضلاع افقی آن آویزان شده است. چوب این درخت­ها با برگهای درختان و گل پوشیده  و بنا به سلیقه گاهی تزیینات بیشتری بر انتهای ستون قرار داده می شود.این درخت در بعد ازظهر میدسومار در میدان اصلی روستا یا محله برپا می­شود تا آن رقص و آواز معروف مید سومار گرد آن صورت بگیرد.

Majstång  ، نماد باروری است ؟

نظرات مختلفی وجود دارد درباره اینکه این شکل خاص ستون از کجا آمده و آیا معنی خاصی دربر دارد یا نه. بعضی آن را فاقد هرگونه معنای خاص یا سمبولیک می­دانند و برخی با توجه به شکل خاص آن و ایام خاصی که  مید سومار در سوئد باستان جشن گرفته ­شده (ایام باروری) ، آن را نمادی از آلت جنسی مرد می­دانند که در حالتی نمادین، در زمین کاشته می شود تا زمین را بارور ­کند. طرفداران این نظریه به این سنت رایج و البته دیرپای سوئدی اشاره می­کنند که میدسومار به   عنوان شبی مناسب برای عشق و عشق ورزی شناخته شده است. آن نوع از بارداری که در میدسومار یا  نیمه تابستان آغاز شود به تولد کودک در اوایل بهار  یا همان ماه مارچ می­انجامد که در گذشته، زمان مناسبی برای تولد نوزادان در آب و هوای سرد اسکاندیناوی محسوب می­شد.

Majstång  و سنتهای ژرمانیک

عده­ای از محققان نیز اعتقاد دارند که Majstång از ریشه­ی Att Maj یا  به مای (ماه مای) آمده است. Maypole   ترجمه انگلیسی Majstång   است که یک نماد ژرمانیک برای درخت مقدس محسوب می­شود.  در سرزمین­هایی که  اقوام ژرمانیک زندگی می کردند درخت­های مقدس  و نمادهای درخت مقدس بسیاری وجود داشته است. Maypole  نیز یکی از این نمادهای درختی بوده که در ماه می برپا می شد ولی در اسکاندیناوی به علت سرمای­هوا این نماد  نه در ماه مای که در ماه ژوئن این اتفاق می افتاد.

بعد از ظهر مید سومار با رقص گروهی و آواز دست جمعی

رقص گروهی، برای بسیاری از جمله بچه­ها هیجان انگیز ترین  بخش کل مراسم میدسومار است.در بعد از ظهر خانواده­­ها به دور ستون میدسومارجمع می­شوند، موسیقی بومی سوئدی نواخته می­شود و همه به صورت دسته­جمعی آواز می­خوانند و می­رقصند. در این رقص صدای حیوانات مختلفی تقلید می­شود و رقصندگان حرکات این حیوانات را تقلید می­کنند.

اگر می­خواهید، در میدسومار، همراه گروه برقصید و آواز بخوانید، خوب است ازقبل تمرین کوتاهی داشته باشید تا  بهتر با گروه هماهنگ شوید. این یکی از آوازهایی است که به کرات در این مراسم خوانده می­شود: قورباغه­های کوچولو.

 

Små Grodorna

1. Små grodorna, små grodorna är lustiga att se,

Små grodorna, små grodorna är lustiga att se.

2. Ej öron, ej öron, 3. ej svansar hava de,

2. Ej öron, ej öron, 3. ej svansar hava de.

4. Koack-ack-ack, Koack-ack-ack, Koack-ackack-

ack-ack-ack,

Koack-ack-ack, Koack-ack-ack, Koack-ack-ackack-

ack-ack!

قورباغه های کوچولو

قورباغه های  کوچولو، قورباغه های  کوچولو،چه بامزه اند که بشون نگاه کنی

قورباغه های  کوچولو، قورباغه های  کوچولو،چه بامزه اند که بشون نگاه کنی

 به من گفتند که اونها گوش ندارند، که  اونها گوش ندارند،   که اونها دم ندارند،

به من گفتند که اونها گوش ندارند، که  اونها گوش ندارند،   که اونها دم ندارند،

کواک، کواک، کواک، کواک، کواک، کواک، کواک، کواک، کواک، کواک، کواک،

کواک، کواک، کواک، کواک، کواک، کواک، کواک، کواک، کواک، کواک، کواک، 

 میدسومار ، جادو، جوانان و عشق

 از زمان های قدیم گفته می شد که در روز میدسومار جادو قدرت بیشتری پیدا می­کند.شب میدسومار اصولا به عنوان شبی شناخته شده بود که افراد می­توانستند با کمک جادو آینده خود را ببینند. این اسطوره نیز از زمان­های قدیم رایج بوده که اگر زنان و دختران جوان در  شب مید سومار در راه برگشت،  برگ های هفت گل مختلف را جمع کنند و زیر بالش خود بگذارند و بخوابند،  همسر آینده آنها همان شب به خواب آنها می آید. دیگر کمتر دختری است که این روزها به این افسانه باور داشته باشد ولی این روز، هنوز روز مهمی برای عشاق است. بر اساس یک افسانه­ ، شب قبل از روز میدسومار یک زمان جادویی برای عشق است. اعتقاد بر این است که تحت تاثیر الکل بسیاری از حقایق روشن می­شود و در عمل نیز  بسیاری از روابط در این روز آغاز می­شوند یا پایان می­یابند. میدسومار زمان بسیار مطلوبی  برای برگزاری جشن های عروسی است. گرچه سوئدی­ها به عنوان افرادی که منظم به کلیسا بروند شهرت خیلی خوبی ندارند ولی هنوز بسیاری از آنها یک مراسم با شکوه عروسی در یک کلیسای زیباو غرقه درگل  را شیوه مناسب برگزاری جشن ازدواج می­دانند و میدسومار با همه افسانه­هایی عشقی اطراف آن، هنوز یک زمان جادویی برای برگزاری ازدواج دانسته می­شود.

 چند توصیه ایمنی درباره ترافیک و آتش

میدسومار اصولا در مناطق ییلاقی و روستایی جشن گرفته می­شود و عصر روز قبل از میدسومار بسیاری از مردم شهرها را به قصد مناطق ییلاقی ترک می کنند . معمولا در عصر  روز قبل از میدسومار ترافیک سنگینی بر خروجی های شهرحاکم است .اگر شما هم قصد خروج از شهر  را دارید، بهتر است چند ساعتی زودتر حرکت کنید تا در موج طولانی ماشین­های در ترافیک مانده گرفتار نشوید.

همچنین در بسیاری از مناطق سوئد و فنلاند، غروب طولانی  میدسومار در کنار آتش جشن گرفته می­شود. در غروب افراد، چوب ها و هیزم های خشک را جمع کرده و آتشی برپا می­کنند.  اگر کودکی به همراه دارید، مراقب آتش و افرادی که شاید اندکی در مصرف الکل زیاده روی کرده اند باشید.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







آیدا
این وب شخصیمه پر از خاطرات و مطالب باحال
درباره وبلاگ

سلام به همگی نظر یادتون نره
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان آيدا و آدرس ida.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 62
بازدید دیروز : 30
بازدید هفته : 154
بازدید ماه : 517
بازدید کل : 130713
تعداد مطالب : 136
تعداد نظرات : 66
تعداد آنلاین : 1



-